Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen

Velkommen til Børneinstitutionen Rønneholm

Rønneholm er en kommunal integreret daginstitution med ca. 200 børn og 50 medarbejdere fordelt på tre afdelinger, et stort indendørs legeområde, en teatersal samt to udendørs legepladser. 

Vi har 12 stuer som er fordelt på tre vuggestuer, tre mellemgrupper, fem børnehavegrupper samt en specialpædagogisk gruppe med 9 pladser.

Tidspunktet for et barns overgang fra vuggestue til mellemgruppe eller fra mellemgruppe til børnehave bliver altid individuelt vurderet. Det er personalet, der vurderer, hvornår barnet er modent til nye udfordringer. 

Et barn der er visiteret til den specialpædagogiske gruppe, vil også være tilknyttet en af de øvrige 11 stuer i huset, så der hele tiden er en brobygning mellem det almene- og det specialpædagogiske område. 

Frokostordning i Rønneholm

Rønneholm har frokostordning for alle børn, og vi har sølvmærket i økologi. Vores kokke laver sund, indbydende og ernæringsmæssig korrekt kost ifølge fødevarestyrelsens anbefalinger. Læs mere i vores kostpolitik under "Principper for Rønneholm".

Fællesskabet i Rønneholm

I Rønneholm har alle hilsepligt, og det har stor betydning for trivslen og arbejdsmiljøet, at alle bliver set og mødt. En af vores grundlæggende antagelser er anerkendelse af det enkelte individ. Det betyder, at både voksne og børn føler de hører til, er en del af et fællesskab og gør en forskel. Vi mener alle børn er aktive og selvstændige individer med meninger og drømme i deres hverdag. Vi skal alle føle os inkluderet i fællesskabet. Vores mening med inklusion er at ”børn gør – børn er ikke”. 

Det betyder, at alt fagligt arbejde med børn, skal tage udgangspunkt i, at børn altid gør det bedste, de kan. Det betyder også, at der altid er en mening med børns adfærd, og denne adfærd skal inkluderes. 
Med den tankegang arbejder vi med en inkluderende pædagogik hvor alle børn har særlige behov og spændingsfeltet i den pædagogiske praksis ligger mellem at beskytte det enkelte barn og sikre barnets ret til at deltage i fællesskabet. 

Børn kan godt være inkluderet i fællesskabet, når de leger alene. Det er børnenes tilhørsforhold, der sikrer dem, at de altid kan være en del af fællesskabet, når det ønsker det.  

Vi forventer, at Rønneholm kan inkludere alle dem der har behov for at bruge os, og vi forventer at alle ansatte har faglig stolthed og omsorg for børn og forældre. Vi mener at alle altid kan bidrage til Rønneholms positive udvikling og gøre en forskel. Derfor anstrenger vi os for at være i dialog med alle børn, forældre og samarbejdspartnere, for derved at sikre at Rønneholm får andel i de mest optimale ressourcer.

Struktur

Da Rønneholm er et stort hus, arbejder vi med fagligt og praktisk struktur både i voksen- og børnehøjde. Alle stuer arbejder med forberedelser via piktogrammer og time-timer. Vuggestue- og mellemgrupperne arbejder med babytegn og i børnehaverne arbejdes der med Kaktus. Alle børn er fokusbarn med jævne mellemrum. Læs mere under vores ”Pædagogiske læreplan”.

Fagligt arbejder vi altid ud fra at børn skal lære så meget som muligt, når de er i Rønneholm. Læring er derfor en central del af vores fokus i alle vores arbejdsgange. Vi arbejder på tværs af stuer og afdelinger, så børnene får større grupper at lære og udvikle sig i. Vi planlægger og strukturerer alle medarbejderes pauser, dokumentationstid, mødetid og tid til fordybelse i specielle funktioner. Samtidig arbejder vi på, at alle medarbejdere får tid til at læse informationer, få mere faglig viden og uddanne sig, så de altid er så godt forberedte og uddannet til deres opgaver som muligt.